Előre elhatározott politikai támadás tanúi vagyunk

2016. november 10. 12:48

Ha elfelejtették volna, ’56-ban forradalom és szabadságharc volt. A szovjetek nem önszántukból mentek ki Budapestről, hanem azért, mert kiverték őket innen. Interjú.

2016. november 10. 12:48
Békés Márton

A plakátügynél maradva, a 444.hu azt írta, hogy az 1956-tal foglalkozó történelmi könyvekben Dózsa László egyáltalán nem szerepel. Miért olyan biztosak abban, hogy ő szerepel a vitatott képen?

A helyzet az, hogy ’56, és általában egy forradalom és szabadságharc nem papírgyártásról, az események dokumentálásáról szólt. Dózsa László helytállását féltucat kitüntetéssel ismerték el. Ő maga azonosította önmagát, amit kétségbe vonni lehet, de erre – érdekes mód – 2016-ig nem került sor. Dózsa László állításait soha senki nem vonta kétségbe, 2007-ben megjelent életrajzi könyvében, előadásaiban tett kijelentéseit nem vitatta a szakma. Tehát csak arra tudok gondolni, hogy valamilyen jól kiszámított, előre elhatározott politikai támadás tanúi vagyunk. Ez egy termék, amit úgy hívnak, deheroizálás. Pruck Pál hozzátartozói szintén joggal azonosíthatják be rokonunkat, de a sajtóban történő üzengetés és 56-os hősök lejáratása helyett inkább a higgadt és nyugodt párbeszédet illene választani. Hogy nem így történt, sokat elárul.

(...)

Mi alapján választották ki a »plakátarcokat«?

Az volt a cél, hogy az igazi »forradalomcsinálók« legkülönbözőbb alakjai jelenjenek meg az emberek előtt. Így került plakátra Angyal István, aki túlélte Auschwitzot, de a Kádár-rendszert nem ugyanúgy, mint Pongrátz Gergely, vagy a cigány hősök, mint Kóté Sörös József, Dilinkó Gábor, avagy Mindszenty bíboros, Pálinkás Antal. Azért összpontosul most a támadás a plakátokra, mert az emlékévnek az a lényege, hogy a magyar népnek, a fegyverhősöknek, a pesti srácoknak és lányoknak visszaadja a forradalmat, és egy bizonyos körnek ez nagyon fáj.

A 168 óra azt írta, hogy a plakátok manipulatívak, hogy az egyetemisták, a Petőfi kör, a felvonulók, a derű nem jelenik meg, csak a harcok. Ezzel a kormány szabadságharcos retorikájához igazodtak, vagy mi volt ennek az oka?

Ha elfelejtették volna, ’56-ban forradalom és szabadságharc volt. A szovjetek nem önszántukból mentek ki Budapestről, hanem azért, mert kiverték őket innen. Ahhoz pedig gépfegyverek és kézigránátok kellettek. Másfelől, akiket visszaperelnek, azokról már eleget hallottunk, arról nem is beszélve, hogy a szerepük nem olyan jelentős, mint ezeké a fiúké és lányoké.

Sokan mondják, hogy a baloldal megpróbál Nagy Imrébe és a reformkörökbe kapaszkodni, de a mai napig nem tud mit kezdeni ’56-tal.

Az az igazi félremagyarázás, hogy a forradalmat úgy állítják be, mint valami mély értelmiségi diskurzust. Holott, amikor a tankokat meg kellett állítani, akkor a Molotov-koktél gyakorlati ismerete fontosabb volt, mint a Petőfi-kör elmélkedése… Bárány János például egy csepeli munkás volt, aki a szükség idején fegyvert fogott, és nem gondolkodott. Azért erőltetik a maguk narratíváját, mert az kivonja a hősiességet a forradalomból. De mi ezt nem engedjük.”

Összesen 175 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agnieszka
2016. november 11. 09:06
Ami azt illeti, a Pruck család nevében NEM az RTL Klubhoz fordultam volna, hanem egyszerűen elsétálok a Terror Házába, retikülömben a fényképpel. (Esetleg másolatban, eredeti otthon.) Már ha ilyen lényegesnek tartom a névcserét, mert alapjában véve nem biztos, h. ezen mindenki ennyire fölháborodott volna. Az út és a társak, ahogy és akikkel vagy révén, vagy nélkül a történet kikötött az RTL Klubnál a hiba (nem szándékos, nem rosszindulatú mellőzés) szempontjából mellékes. A fényképet látva, valószínűsíthető, h. Schmidték tévedtek. Amennyiben a család ezt kéri, a plakátot le kellett volna szedetni, hibát beismerni, elnézést kérni. Dózsa László idős ember, neki is lehetett ilyen kabátja, ő is ácsoroghatott puskával a vállán, nem kell a valószínűleg téves önazonosítás miatt Dózsát, neki tudatosan helytelen állítást tulajdonítva elítélni. Még mindig az emlékévben vagyunk.
gatyakorc
2016. november 10. 22:34
Békés Márton soha életében nem foglalkozott 1956-tal. Az amerikai neokonzervativizmussal foglalkozott. Tulajdonképp semmivel nem érdekesebb a véleménye 1956-ról, mint bármelyik random kommentelőnek, de hát így szép ez. Ha ő megaszondja, hogy a Dózsa László hős, mert csak, akkor az aztán úgy is van :-) Közben megy a Nemzetiben a Tóth Ilonka-darab, a végén a színészek mindig elmondják saját 56-os élményeiket. Dózsa is ott van, nyilván a hantái miatt került be a szereposztásba egyáltalán, estéről estére ott van és hazudik.
BőröndÖdön
2016. november 10. 17:53
Az állampártnak még 56 sem szent...
Mindjárt
2016. november 10. 15:11
Ha Dózsa László azt mondja, hogy részt vett 56-ban és Pruck lánya is azt állítja, hogy apja Pruck Pál részt vett 56-ban akkor higyjünk nekik mindaddig amíg azt valaik hitelesen meg nem cáfolja. Inkább higyjünk 1000 szélhámosnak mithogy megalázzunk egy 56-ost. Tisztesség ezt követeli. Vannak gyerekkori képek Dózsáról és Pruck-ról is és azokból fényképszakértők meg tudják mondani, hogy ki van a képen. Jó lenne biztosan tudni ki van a képen de nem olyan nagyon fontos. Nem látok semmi kivetni valót Dózsa és Pruck lánya vielkedésében. Dózya akár hiheti is, hogy ö van a képen. Talán téved, talán nem. Kivetni valót találok Scmidt Mária viselkedésében Mocskosnak tartom ahogy a felcsúti maffia viselkedését is. A Magyar Időket eddig is a felcsúti maffia fizetett propaganda szenylapjának tartottam. Ez a cikk megerősítette.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!